Teamleider Remko van de Beek: "Mensen staan voorop bij De Haagse"

Remko van de Beek is teamleider van de hbo-opleiding ICT en begeleidt daarnaast ook studenten. Die variatie was voor hem een belangrijke voorwaarde voor zijn overstap vanuit het bedrijfsleven. Variatie vindt hij trouwens niet alleen in zijn werkzaamheden, maar ook in de mensen die hij elke dag ontmoet: De Haagse is een geweldige afspiegeling van de diversiteit in de regio. Daar leer ik enorm veel van!”

Remko werkte jarenlang als businessconsultant. Toen hij vanuit zijn netwerk een aanbod kreeg in het onderwijs te werken, voelde hij daar weinig voor. “Mijn vader zat 40 jaar in het onderwijs en ik zag hem elk jaar hetzelfde doen. Dat was niets voor mij! Maar toen ik toch eens een kijkje nam, zag ik al snel dat het onderwijs van nu compleet anders is dan vroeger. De nadruk is verschoven van kennis overdragen, naar mensen helpen zich te ontwikkelen. Daar zit voor mij de lol en ook de uitdaging: coachen, kijken naar talenten en mensen ontmoeten in hun enthousiasme én nukkigheden. Dan is geen dag hetzelfde.

"Ik leer van elke student en collega"

Remko begeleidt vierdejaarsstudenten in afstudeertrajecten en geeft leiding aan 20 docenten in kleinere teams. Hoe meer verschillende mensen hij leert kennen, hoe meer hij over zichzelf leert, vertelt hij. “Zeker hier op De Haagse, waar alleen al qua culturen en achtergronden een enorme rijkdom is. Door te werken met zo’n grote variatie aan collega’s en studenten, wordt mijn wereld groter. Zo weet ik inmiddels dat ik een enorme beelddenker ben, en óók dat mensen met autisme weinig kunnen met mijn metaforen. Ik moest echt leren mijn communicatie goed af te stemmen en steeds te checken: begrijpen we elkaar? Een superbelangrijke vaardigheid, zowel voor mijn rol als docent als die van teamleider.”

Minder snelheid, meer diepgang

Vanuit het bedrijfsleven instromen, voelde ook als een andere bril opzetten, vertelt Remko. Het is een veel grotere organisatie dan ik gewend was. Dat is aftasten: hoe werkt het systeem en waar zit de speelruimte? Ik heb enerzijds gemerkt dat er veel vrijheid te creëren valt, en anderzijds dat alles langzamer beweegt. Dat laatste kan frustrerend zijn, maar het geeft je wel de tijd goed rond de tafel te gaan en elkaar te begrijpen. En dat werkt! Studenten en docenten geven aan dat ze het gevoel hebben erbij te horen, invloed te hebben en hun talent te ontplooien. Als je het mij vraagt, is dat een geweldige basis om ambities waar te maken!